Uporabne informacije
Kdaj k logopedu?
Ko vas zaskrbi.
To je najboljši odgovor, ki vam ga lahko damo. S prvim pregledom lahko za otroka in zase napravite samo nekaj dobrega. V primeru, da je vaš strah, da otrokov govorno-jezikovni razvoj ne poteka optimalno, neupravičen, se boste po pregledu pomirili, hkrati pa dobili veliko uporabnih informacij za spodbujanje njegovega govorno-jezikovnega razvoja. Če je vaš strah utemeljen, boste s hitrim ukrepanjem in zgodnjo otrokovo obravnavo zagotovili kar se da največji možni napredek. Hitreje pristopimo k problemu, prej ga lahko odpravimo. Nikoli ni prezgodaj.
Spodaj si za okvirno predstavo lahko preberete kaj naj bi otrok zmogel pri določeni starosti.
1 leto
- Ko ga pokličemo, nas pogleda.
- S prstom kaže na predmete, ki ga zanimajo.
- Uživa v enostavni igri brez igrač s starši (petje pesmic, ku-ku ...).
- Se oglaša, povezuje zloge (bababa, tatata ...).
- Poizkuša posnemati našo mimiko, govor.
- Uporablja vsaj 1 besedo.
- Ko se naenkrat pojavi nepričakovan zvok, išče od kod prihaja, se obrne v smeri zvoka.
- Vsaj z dvema igračama se igra na predviden način (vozi avtomobilček, tolče s kladivom, vstavlja oblike ...).
- Uporablja geste (pomaha pa-pa, pošlje poljubček, pokaže z roko "daj", ploska "bravo"...).
2 leti
- Razume vsakodnevne besede in jih pokaže.
- Pokaže nekaj delov telesa.
- Izpolni enostavna navodila.
- Z igračami se igra na predviden način (vozi avtomobilčke, vstavlja, natika...).
- Pove svoje ime.
- Uporablja več kot 20 besed.
- 2 besedi poveže v stavek.
- Odgovarja na enostavna vprašanja.
- Uporablja 1-2 vprašalnici.
- Izgovarja A, E, I, O, U + M, N, J, P, B, T, D.
- Starši ga dobro razumejo.
- Igra se igra pretvarjanja - posnema aktivnosti iz vsakdanjega življenja (nahrani medvedka, "kuha", počeše punčko...).
3 leta
- V stavek poveže več besed, najmanj 3.
- Sprašuje, uporablja več vprašalnic (kaj, kje, kam...).
- Odgovarja na vprašanja.
- Razume že daljša navodila (npr. "Poišči kravo in jo daj na prikolico").
- Govor je razumljiv, večino povedanega razumejo tudi neznanci.
- Izgovarja vse samoglasnike + M, N, J, P, B, T, D, H, K, G, F, V.
- Uporablja tudi glagole, pridevnike, predloge.
- Z igračami se igra na predviden način (spušča avtomobilčke po cesti, sestavlja kocke, riše in barva ...).
- Sodeluje v kratki vodeni aktivnosti. Je pozoren, sledi navodilom odraslega.
- Igra se igre pretvarjanja. Pri tem poveže več različnih dejanj (npr. skuha, da na krožnik, nahrani medvedka...).
4 leta
- Uporablja daljše stavke (4 ali več besed).
- Veliko sprašuje, uporablja različne vprašalnice (kaj, kje, kdo, kam, zakaj...).
- Širi besedišče z novimi samostalniki, glagoli, pridevniki, predlogi...
- Govor je dobro razumljiv. Domači razumejo vse kar pove, neznanci pa skoraj vse.
- Govori o preteklih dogodkih, pripoveduje.
- Lahko ima še težave s šumniki in R, ostale glasove izgovarja pravilno.
- Govor je tekoč, se mu ne zatika.
- Posluša pravljico, odgovori na enostavna vprašanja o vsebini.
- Zmore sodelovati v aktivnostih za mizo, posluša in sodeluje, sledi navodilom.
- Razume že daljša, sestavljena navodila (npr. "Žoge pospravi v škatlo, kocke pa daj v vrečko, ki je na polici").
- Besede so pravilne dolžine. Ne izpušča zlogov ali glasov. Ne zamenjuje zlogov v besedi.
5 let
- Razume večino vsega, kar sliši.
- Pripoveduje o preteklih in prihodnjih dogodkih, obnovi enostavno zgodbo.
- Drži se teme, ko pripoveduje.
- Besede takoj poimenuje. Ne razmišlja »kako se že reče?«, jih ne opisuje.
- Pravilno ponovi težje besede in daljše povedi.
- Vse glasove izgovarja pravilno.
- Govor je tekoč, se mu ne zatika.
- V vrtcu brez težav sledi skupinskim aktivnostim (jutranji krog, zgodba, izdelovanje).
- Zmore sodelovati v igrah s pravili.
- Povedi so slovnično pravilne (besede ustrezno sklanja, uporabi pravilen spol, sklon, število).
6 let
- Uspešno komunicira z vsemi, vsi ga dobro razumejo.
- Uporablja dolge, sestavljene povedi, ki so slovnično pravilne.
- Besede takoj poimenuje. Ne razmišlja »Kako se že reče?«, jih ne opisuje.
- Vse razume. Izpolni sestavljena, večdelna navodila.
- Vse glasove izgovarja pravilno.
- Slušno razlikuje podobne glasove (S/Š, C/S, L/R...).
- Pravilno ponovi težje besede in daljše povedi.
- Določi 1. glas v besedi. Besede zloguje, prešteva zloge.
- Zanima se za črke, napiše svoje ime.
- Govor je tekoč, se mu ne zatika.
- Dalj časa (45 min) zmore sodelovati v aktivnostih za mizo. Posluša, sledi navodilom.
- Opisuje dogodke, pripoveduje o dogajanju v preteklosti in prihodnosti. Obnovi zgodbo. Drži se teme, ko pripoveduje.